تاریخ: 1398/10/01

دعوتی برای باز شدن گره منطقه ویژه اقتصادی شهرضا/ حضور نیم روزه وزیر صمت در شهرک رازی چه دستاوردی برای شهرضا داشت؟
سرویس اقتصادی
منطقه ویژه اقتصادی شهرضا یکی از مناطق ویژه اقتصادی مهم کشور است که از سال 1389 مجوزهای لازم را کسب کرده است، اما اجرای آن تاکنون بر زمین مانده است؛ اما حضور مسئولان اجرایی و ارشد دولتی در شهرضا نوید از سرگیری مجدد اجرای این منطقه ویژه اقتصادی می دهد.

اگرچه مصوبه تاسیس این شرکت به سال 1371 برمی گردد، اما  این قطب صنعتی در دورانی با رخوت همراه بود که در سال های اخیر و با پیگیری نماینده شهرضا در مجلس شورای اسلامی حرکت رو به رشد خود را آغاز کرده است.
شروع تحریم های همه جانبه غرب علیه کشورمان در سال های اخیر، بیش از هر چیز صنعت کشور را  تا مرز نابودی کشاند؛ شهرک صنعتی رازی نیز از آسیب این تحریم ها به دور نبود، اما همین تحریم ها خود مقدمه ای شد تا بار دیگر این شهرک در دو سال اخیر و این بار روی پای خود ایستاده و اوج بگیرد.

پایان خواب 10 ساله مصوبه منطقه ویژه اقتصادی شهرضا

ایجاد منطقه ویژه اقتصادی موتور محرک این شهرک به شمار می رفت که معطل ماندن مصوبه آن، خود عاملی برای رکود شهرک صنعتی رازی بود؛ برهمین اساس اولین اقدامی که پیگیری آن توسط سمیه محمودی در سطح کلان انجام شد، احیای طرح منطقه ویژه اقتصادی شهرضا بود. این طرح بالغ بر 10 سال راکد مانده بود و بسیاری آن را جز طرح های فراموش شده می دانستند.
محمودی در همین رابطه در نشست خبری که در پایان سه ماهه اول سال 1398 داشت، با اشاره به آخرین وضعیت منطقه ویژه اقتصادی شهرضا و گلایه از مدیران استان اصفهان اظهار کرده بود: سخت‌ترین نگاه را مدیران استانی به شهرستان شهرضا دارند، منطقه ویژه اقتصادی در سال 89 مصوبه از مجلس داشته است.
نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرده بود: حدود سه سال است که منطقه ویژه اقتصادی شهرضا را پیگیری می‌کنم اما جای تأسف است که با مخالفت مسئولان ارشد استانی رو به‌ رو شده است و به دنبال آن هستیم منطقه ویژه اقتصادی شهرضا را به نتیجه برسانیم.
اما پیش از به نتیجه رسیدن این طرح بایستی، صنایع حاضر در شهرضا به ویژه در شهرک صنعتی رازی، به عنوان شهرک پایلوت صنایع شیمیایی رونق گذشته خود را باز یابند تا از توان همین صنایع برای رشد منطقه ویژه اقتصادی شهرضا کمک گرفت.

ترافیک کاری مسئولان اجرایی در محدوده شهرک صنعتی رازی

نتیجه همین پیگیری ها را شاید بتوان در حضور مدیران صنعتی و اقتصادی دولت در شهرضا دید که در ماه های اخیر بسیاری از همین مدیران چه در سطح استانی و چه در سطح کشوری بازدیدی از صنایع حاضر در شهرضا برای بررسی مشکلات و مرتفع سازی موانع داشتند.
آخرین بازدید مدیران دولتی از شهرک صنعتی رازی شهرضا به آخرین پنجشنبه فصل پاییز 1398 و حضور هشت ساعته وزیرصنعت در این شهرک برمی گردد.

سفر نیم روزه وزیر و معاونان وزارت صمت به شهرضا

رضا رحمانی 28 آذر ماه، با همراهی نماینده مردم شهرضا و دهاقان، رئیس شرکت شهرک های صنعتی استان، معاون طرح و برنامه و معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران و همچنین مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته با حضور در شهرک صنعتی از نزدیک با مشکلات صنعت گران این شهرک آشنا و در جلسه ای که سابقه اجرای آن در شهرستان وجود نداشت پای صحبت های این صنعت گران نشست.
بازدید از شرکت ترام چاپ، به عنوان یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان جعبه های مقوایی در خاورمیانه، صنایع غذایی مهدیس آپادانا مهیار به عنوان اولین تولیدکننده کنسروهای ماهی پاکتی در خاورمیانه، شرکت آریان لبن نقش جهان، تولید کننده شیرخشک و خامه صنعتی،  پروژه تولید و تصفیه هگزان به روش های حامی محیط زیست، شرکت یکتار سیکلت کویر، تولیدکننده موتورسیکلت های برقی و شرکت فولاد گستر حداد کچو بخشی از برنامه بازدیدی وزیر صنعت بود که پیگیری مسائلی همچون بدهی بانکی و جرایم مربوط به آن و نداشتن سرمایه در گردش، راهکارهای افزایش بهره وری تولیدی در شهرستان های شهرضا و دهاقان را به همراه داشت.
سفر رحمانی همچنین با حضور در جمع صمیمی صنعت گران شهرضا ادامه پیدا کرد

آماده پیگیری راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی در شهرستان شهرضا هستم

وزیر صنعت، معدن و تجارت در جمع فعالان اقتصادی شهرستان های شهرضا با تشکر از نماینده شهرضا برای فراهم آوری زمینه این سفر، اظهار کرد: هیچ محدودیتی برای تفویض اختیارات لازم و قانونی به استان ها نداریم و این کار را انجام داده ایم و الان هم حاضرم هر اختیاری لازم بود به این استان بدهم، استانها هم اختیارات لازم و مورد نیاز را به شهرستان ها بدهند.
رحمانی همچنین تصریح کرد: برای تفویض اختیارات لازم و قانونی به خانه های صنعت و معدن و تجارت، اتاق اصناف، اتاق بازرگانی با قبول مسئولیت و جوابگویی از سوی آنها آمادگی دارم.
وی ادامه داد: مواد و منابع اولیه معدنی و نفت و پتروشیمی خدادادی داریم و نباید با خام فروشی سرمایه های ما از بین برود، وضع عوارض برای صادرات برخی مواد معدنی را برای حمایت از تولید داخل در دستور کار قرار دادیم.
وزیر صمت در ادامه گفت: ارایه درصدی از مالیات اخذ شده توسط شهرک های صنعتی برای کمک به زیرساخت های شهرک ها و نواحی صنعتی در مجلس شورای اسلامی پیگیری و تصویب شود.
رحمانی در پایان با اشاره به اینکه ظرفیت های خوبی در شهرضا و دهاقان وجود دارد، گفت: برای پیگیری راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی در شهرستان شهرضا آماده همکاری هستم.

تشکیل منطقه ویژه اقتصادی شهرضا اولویت شهرستان است

سمیه محمودی نیز در این نشست با بیان اینکه  برای یافتن راهکارهای افزایش بهره وری تولیدی در شهرستان های شهرضا و دهاقان از وزیر صمت برای نشست صمیمی با فعالان اقتصادی، صنعتی و کارآفرینان دعوت کرده ایم، اظهار کرد: در شهرستان های شهرضا و دهاقان، هفت شهرک و ناحیه صنعتی وجود دارد و هدف از دعوت وزیر صمت به این بخش از استان اصفهان، ارتباط مستقیم مقام عالی وزارت صنعت، معدن و تجارت با فعالان اقتصادی و صنعتی جنوب استان اصفهان است.
نماینده شهرضا و دهاقان تشکیل منطقه ویژه اقتصادی شهرضا را یکی از اولویت های اصلی شهرستان دانست و گفت: با وجود تصویب هیئت دولت در سال 1389، این شهرک هنوز اجرایی نشده و اکنون امیدواریم منطقه ویژه اقتصادی شهرستان شهرضا تا سال آینده، تشکیل شود.

شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان متصدی منطقه ویژه اقتصادی شهرضا

محمودی با بیان اینکه امیدواریم وزیر صمت از گرداندن چرخ اقتصادی ایران توسط صنعتگران این شهرستان ها که به نوعی خیرین اقتصادی هستند، حمایت کند، اضافه کرد: قصد داریم بر اساس ظرفیت ها و امکانات موجود، شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان را به عنوان متصدی منطقه ویژه اقتصادی شهرضا معرفی کنیم تا این نهاد با ارائه تسهیلات، ارائه سهام این منطقه به فعالان بخش خصوصی را تسریع کند.
نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: یکی از معضلات واحدهای صنفی شهرستان های دهاقان و شهرضا در این فصل نیز تخصیص نیافتن سوخت مورد نیاز از سوی شرکت ملی نفت است و باید برای رفع این مشکل از سوی وزارت صمت و دستگاه های مربوطه توجه ویژه ای شود.
حضور عالی ترین مقام وزارت صمت و اعلام آمادگی وزیر برای پیگیری مصوبه منطقه ویژه اقتصادی شهرضا، مشخص شدن متصدی این منطقه اقتصادی و آماده بودن 500 هکتار از  این شهرک به گفته مسئول این منطقه ویژه اقتصادی، بارقه های امیدی در دل مردم جنوب استان برای راه اندازی این شهرک را ایجاد کرده است و با وجود دانشگاه دولتی شهرضا به عنوان یک دانشگاه صنعتی در کنار این شهرک می توان آینده خوبی برای این منطقه از استان متصور شد.

انتهای پیام/
منبع: پایگاه خبری صاحب نیوز